PRZEDSZKOLE W TUSZYMIE
Od roku szkolnego 2012/2013 w Oddziale Przedszkolnym przy Szkole Podstawowej w Tuszymie realizowany jest projekt pn. „Inwestycja w przedszkolaka – szansą na mądrego Polaka” . Projekt współfinansowanym przez Unię Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.1Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej, Nr KSI: WND-POKL.09.01.01-18-008/12.
Kwiecień
Gminny Przegląd Piosenki Leśnej
Witaj Wiosno
21 marca br. dzieci z grupy 3-4 latków z wielka radością powitały wiosnę, do przyjścia której przygotowywały się już od początku tygodnia. Na zajęciach poznały kaprysy marcowej pogody wykonując marcowy garnek, razem z Misiem Uszatkiem pożegnały bałwanka, by ostatecznie w piątek móc przepędzić zimę i przywitać wiosnę. Podczas zajęć dzieci śpiewały piosenki, mówiły wiersze i brały udział w konkursy o wiosennych zwiastunach. W małych doniczkach zasadziły także wybrane przez siebie ziarenka, a co z nich wyrośnie niebawem się okaże.
ML
Poznajemy zawody
W tygodniu prowadzonym pod hasłem „Poznajemy zawody”, najmłodsze przedszkolaki poznawały pracę kucharki, krawcowej i listonosza. Dzięki uprzejmości pań pracujących w kuchni, maluchy miały możliwość zwiedzenia naszej szkolnej kuchni oraz podglądnięcia jak panie kucharki gotują zupę i lepią pierogi. Oczywiście wszystko odbywało się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny, a dzieci ubrane były w prawdziwe fartuchy i czapki kucharzy. Po szczegółowym instruktarzu dzieci udały się do swojej sali gdzie z pomocą swoich pań ulepiły pierożki z jabłkami, które następnie zostały ugotowane i zjedzone z wielkim apetytem przez małych kucharzy. Poznając pracę krawcowej dzieci zapoznawały się z przyborami krawieckimi jak nożyczki, metr krawiecki, igły, szpilki i nici. Jak w prawdziwym zakładzie krawieckim były również przymiarki, a także próby szycia na maszynie. Równie ciekawym i budzącym wiele emocji jest zawód listonosza. Dzieci dowiedziały się o znaczeniu pracy listonosza, poznały symbole Poczty Polskiej, oglądały kolorowe pocztówki i znaczki. Na zakończenie zrobiły pamiątkowe zdjęcie z zaprzyjaźnionymi listonoszami. Poznając różne zawody, przedszkolaki wykazały się także dużą wiedzą na temat pracy swoich rodziców oraz uchyliły rąbka tajemnicy kim zostaną jak dorosną. Taki bezpośredni kontakt z przedstawicielami różnych zawodów, możliwość poznania ich pracy dostarcza dzieciom najwięcej bodźców i stymuluje je do coraz większej potrzeby poznawania otoczenia i intensywniejszego rozwoju.
ML
Pomagamy ptakom
Wraz z nadejściem wiosny nasze przedszkolaki zakończyły realizację akcji „Pomagamy ptakom przetrwać zimę”. Chociaż w tym roku zima była bardzo łagodna dla zwierząt, najmłodsze przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem uczyły się jak pomóc ptakom przetrwać zimę. Po zapoznaniu się z losami Wróbelka Elemelka z Książki „Przygody Wróbelka Elemelka” Hanny Łochockiej dzieci dowiedziały się jak ważne jest dokarmianie ptaków. Z zaciekawieniem wspólnie z opiekunami mieszały zmieloną słoninę z ziarnami słonecznika i zbóż, tak przygotowany posiłek zanosiły do ptasiej stołówki. W trakcie trwania akcji dzieci poznały gatunki ptaków, które pozostają u nas na zimę, dowiedziały się czym się odżywiają i poznały sposoby ich dokarmiania. Ptasi przyjaciele pomagali również najmłodszym dzieciom w zabawach matematycznych gdzie razem z wróbelkami dzieci uczyły się liczyć oraz posługiwać się przyimkami określającymi położenie w przestrzeni. Nie zabrakło także zabaw doskonalących sprawność manualną gdzie przy wykorzystaniu ptasich sylwet wykonały piękne prace plastyczne przedstawiające ptaki zimą. Było przy tym mnóstwo zabawy. Z nadejściem kolejnej zimy, akcja rusza ponownie.
ML
Wycieczka do Kulkolandu i McDonalds w Dębicy
W czasie ferii zimowych najmłodsze przedszkolaki naszej szkoły brały udział w wycieczce do Dębicy. W programie wycieczki były zabawy w Sali Zabaw „Kulkolandu”, gdzie dzieci miały możliwość wspinaczek, próby sił i sprytu w labiryntach i na ruchomych mostkach , zabaw w basenie z piłeczkami, w domkach i gąsienicach, na zjeżdżalni. Uczestniczyły w tańcach i śpiewach z prowadzącą zabawy Królewną Śnieżką, która w przerwie ugościła naszych milusińskich sokiem i ciasteczkami. Po wspaniałej i radosnej zabawie dzieci wraz z opiekunami udały się na ciepły posiłek do restauracji McDonalds. W dobrym humorze i pełne wrażeń wróciły do szkoły gdzie czekali już na nich rodzice.
Spotkanie w Bibliotece
Okres ferii obfitował cyklem spotkań dzieci z tajemniczym światem, który zamieszkuje wśród bibliotecznych regałów. Pani Maria zapoznała dzieci z kodeksem czytelnika, uwrażliwiła na konieczność szanowania książek. Przedszkolaki z zainteresowaniem wysłuchały wierszy i bajek czytanych przez Panią bibliotekarkę, bawiły się w zabawy i gry stolikowe. Podczas wspólnych zabaw zadawały wiele pytań związanych z ogromem książek na półkach, myszkowały między regałami wybierając kolorowe komiksy i bajki. Dzieciom bardzo spodobały się zajęcia w bibliotece oraz książeczki w kąciku malucha. Zajęcia i spotkanie w bibliotece rozbudziło zainteresowanie dzieci światem książki i teraz systematycznie odwiedzają bibliotekę wraz z rodzicami.
Święto Babci i Dziadka
13 lutego dzieci z odziałów 3-4 latków świętowały w przedszkolu Dzień Babci i Dziadka. W śród zaproszonych gości byli m.in. dyrektorzy szkoły; pan Mirosław Basara i pani Babrbara Kopacz. Przedszkolaki ubrane w ludowe stroje rozpoczęły uroczystość tańcem „Krakowiak”, pod kierunkiem pani Jadzi Brożyny. Spotkanie było bardzo serdeczne i pełne wzruszeń. Deklamując wiersze i śpiewając piosenki dzieci dziękowały swoim babciom i dziadziom za miłość i trud włożonych w ich wychowanie. Po części artystycznej dzieci wręczyły gościom medale oraz laurki. Uwieńczeniem uroczystości był słodki poczęstunek przygotowany z tej okazji przez Rodziców.
Wszystkim Babciom oraz Dziadkom w dniu Ich święta życzymy zdrowia, pociechy z wnucząt i samych radosnych chwil spędzonych w rodzinnym gronie.
Bal karnawałowy
Karnawał to fantastyczny czas nie tylko dla dorosłych, ale i dla dzieci. 10 lutego b.r. najmłodsze przedszkolaki naszej szkoły wspólnie z grupami klas zerowych bawiły się na balu karnawałowym. Niezliczone księżniczki, towarzyszący im kowboje, wilkołak, myszka Miki, motylki, kościotrupek, a także inne postacie z kreskówek opanowały salę balową w SDK w Tuszymie. Dzieci tańczyły twista, rock and rolla, sambę, makarenę, kaczuszki i świetnie się przy tym bawiły. Było bardzo radośnie, kolorowo i zabawnie. Aby zregenerować siły dzieci miały również słodki poczęstunek i soczki. Kiedy czas zabawy dobiegł końca, milusińscy z żalem opuszczali balową salę. Zapraszamy do galerii zdjęć.
„Jestem widoczny jestem bezpieczny”
W październiku b.r. przedszkolaki oddziału unijnego wzięły udział w tygodniowej akcji przeprowadzonej pod hasłem „Jestem widoczny jestem bezpieczny”. Podczas zabaw dzieci poznawały zasady prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach, poznały „uliczną zebrę”, sygnalizator świetlny, niektóre znaki drogowe i dowiedziały się o ważnej roli kamizelek odblaskowych dzięki, którym jesteśmy widoczni i bezpieczni na drodze. Podczas spacerów po najbliższej okolice dzieci obserwowały ruch drogowy i działanie sygnalizacji świetlnej. Pod koniec tygodnia wykonały prace plastyczne, które umieszczone zostały na wystawie galerii prac. Prace Natalii Ozimek i Julii Matera wzięły udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym „Bezpieczna droga do przedszkola”.
Wrzesień
Praca dydaktyczno-wychowawcza w oddziale dzieci 3-4 letnich obejmuje realizację treści zawartych w nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz w programie edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci: „Nasze przedszkole” aut. M. Kwaśniewskiej i W. Żaby- Żabińskiej (MAC Edukacja). Program powyższy zostały wzbogacony o tematy własne nauczycieli, dostosowane do potrzeb dzieci oraz czasu i miejsca pracy z dziećmi.
Głównym celem pracy w grupie na początku roku szkolnego była adaptacja dzieci do warunków przedszkolnych. W miłej i przyjaznej dziecku atmosferze prowadzone były zabawy i zajęcia mające na celu zintegrowanie grupy a następnie pobudzenie aktywności dzieci - we wszystkich możliwych jej formach - której właściwością jest działanie zmierzające do poznania samego siebie, własnych możliwości, otoczenia społeczno-przyrodniczego, relacji z innymi, ale przede wszystkim dążenie do wzrastającej samodzielności. Przedszkolaki poznały również dary jesieni z sadu i ogrodu a prowadzone zabawy badawcze na rozpoznawanie zapachu i smaku zachęcały dzieci do spożywania warzyw i owoców.
ML